De eerste maand in Angeles

1 maart 2016 - Angeles, Filipijnen

Zo dames en heren daar zijn we dan!

De eerste maand in de Filipijnen zit erop en die is, zoals Merel zou zeggen; voorbij gevlogen. De eerste maand stond in het teken van verkennen en ontdekken. Niet alleen de omgeving en de stad Angeles maar ook het werk. Zoals jullie al wel gezien hadden op het filmpje zijn we het eerste weekend naar Olongapo, Subic Bay geweest. Dit is een middel grote stad aan het strand met veel gezelligheid en “Baluuuuuuuuuuuuuuut” verkopers. Balut is een delicatesse, maar voor de mensen met een zwakke maag zal ik de details besparen. De manier van schrijven geeft misschien al prijs hoe deze beste verkopers over het strand lopen. Al schreeuwend met een vol bepakte fiets in de hand banen zij hun weg door het warme zand. Ja, want warm is het!

Justin onze fijne hotelgenoot wist ons gelijk de eerste dagen al op te beuren met het feit dat het nu hier de koelste periode van het jaar is. Dus we maken onze borst nat, als het zweet dat al niet doet. Goed ik zou Justin even voorstellen, Justin is 27 jaar woont sinds 3 jaar in de Filipijnen en werkt op het moment van schrijven precies een jaar bij Themebuilders. Dit hele jaar heeft hij overigens ook gewoond in het oh zo rustige Regenbogen Inn, waar wij hem nog 4 maandjes en een week gaan vergezellen. Zoals gezegd is dit dus een hotel, alleen zijn wij de enigste gasten samen met Jay. Jay is onze Filipijnse collega die hiervoor ook 13 jaar in China heeft gewoond en gewerkt. Jay is 50 jaar en een beetje de padre in de Regenbogen familie.

19 maart gaan we Mount Pinatubo beklimmen samen met Justin, AJ (de vriendin van Justin), Jay, de vriendin van Jay en wat mensen die we nog niet kennen. Mount Pinatubo is de vulkaan die in 1991 voor flinke problemen heeft gezorgd, de sporen zijn hier in Angeles en omstreken nog steeds zichtbaar. Het eerste deel doen we met een 4x4 Jeep en daarna nog 2 uur wandelen, dit alles met een lokale gids. Het werken bevalt ons goed, Merel is op de design afdeling bezig en leert al goed omgaan met Photoshop en heeft al mooie advertenties en een presentatie gemaakt. Ik loop mee met Roland, een aardige Nederlandse man van de afdeling project management. Daarnaast heb ik zelf nog mijn eigen projectje; het maken van protocollen en werkstructuren.

We hebben afgesproken met het werk dat wij in het weekend en met feestdagen een auto tot onze beschikking hebben en dat is natuurlijk erg prettig, want Angeles is één grote ellende. Angeles is vieze stinkende stad vol met stof, DOM (Dirty Old Men), hoertjes en verkeer. Nou dat gezegd hebbende hoeven jullie je geen zorgen te maken dat wij ons gaan vervelen want we werken van maandag tot zaterdag middag 12.00. Daarna stappen we de auto in en gaan we de rest van Luzon, het eiland waar we op wonen, verkennen.

We hebben ook al een planning gemaakt voor onze reis vanaf 9 juli t/m 28 augustus. 9 juli beginnen we met een vlucht van Manila naar het eiland Palawan hier zijn we dan t/m de 15e. Dan vliegen we terug naar Manila om vervolgens weer door te gaan naar het eiland Boracay. Boracay is een klein paradijs eilandje zeker de moeite om even te Googlen, maar eigenlijk is alles wel de moeite om even te Googlen. Op Boracay blijven we dan 5 dagen t/m de 20e van juli. Dan vliegen we terug naar Manila om vervolgens weer het vliegtuig te halen richting Kuala Lumpur. In Kuala Lumpur blijven we 2 dagen om weer door te gaan richting Bangkok. Dan gaan we de omgeving van Bangkok ontdekken en de letterlijke pittige, Thaise cultuur proeven. Op 10 augustus vliegen we dan vanaf Bangkok naar Hanoi om vanaf Hanoi door het mooie Vietnam naar het zuiden te reizen richting Ho-chi-min. Vanaf Ho-chi-min vliegen we naar Singapore waar we weer 2 dagen de tijd hebben om deze indrukwekkende stad te zien. 28 augustus wanneer ons avontuur er dan echt bijna op zit vliegen we terug naar Clark, het vliegveld bij Angeles. Maar zover is het natuurlijk nog lang niet.

Zoals jullie waarschijnlijk al hebben opgemerkt, hebben wij nog weinig spannende avonturen meegemaakt. De maand maart wordt een stuk interessanter met de 19e de trip naar Mount Pinatubo en eind maart met pasen gaan we het noorden van Luzon verkennen. Hier is een hele mooie, bijzondere natuur maar dat kunnen jullie vast en zeker in de volgende blog lezen! Tot de volgende keer en tamasahin ang mga araw, geniet van de dag. Merel & Geoffrey