Maand drie, Angeles, Filipijnen

3 mei 2016 - Angeles, Filipijnen

Hello Leute,

Drie maanden geleden kwamen wij aan in Manila om vervolgens in 4 uur tijd 80 KM afteleggen om zo in Angeles te belanden. In die tijd is er veel veranderd, we zijn verhuisd vanuit ons prachtige Regenbogen, een half woordje Tagalog wordt al gesproken, de toeristen zijn 3 maanden ouder en de hoertjes 3 maanden jonger, het kwik heeft al een aantal keer de 50 graden geraakt, 14 Lariam pillen lichter en we gaan officieel van 12 juni tot 17 juni naar Shanghai!!!.

We zijn nu een aantal weken gesetteld in het nieuwe appartementje aan de “Don Leuterio” straat, wat een heerlijke straatnaam… Jullie hebben vast al wat foto’s voorbij zien komen maar ik zou ze ook hier nog even uploaden zodat je er een beeld bij hebt. Het is een hele verbetering, aangezien Angeles dus voor ons niet echt the place to be is, is het fijn om lekker “thuis” te kunnen komen met een bank en ruimte in plaats van een hotelkamertje. We hebben een Playstation 3 gehad (mogen lenen) van onze buurman en daar hebben wij zelf (voor de kenners) Black Ops bij gekocht, dus dat is ook een mooie aanwinst.

Aanstaande vrijdag hebben we een personeelsuitje, mogen we lekker om 6 uur klaar staan bij de Marquee Mall om opgepikt te worden. Wij zijn er rond half 7 want ze zijn hier erg van het Filipijns half uurtje. Dan gaan we naar een Resort en daar hebben we waarschijnlijk een hoop activiteiten van 7.00 tot 19.00. Justin en ik in team blauw, Merel en Roland in team groen. Zaterdag en maandag zijn we vrij, er wordt dan gestemd voor alle verkiezingen (gemeentelijk, provinciaal, landelijk) maar je mag alleen stemmen in de gemeente waar je officieel staat ingeschreven. Veel Filipijnen werken en dus ook wonen niet in de gemeente waar ze officieel staan ingeschreven, dus de hele Filipijnen komt in beweging deze dagen. Wij rijden dan naar Subic Bay, Olongapo om daar lekker onszelf te verwennen met strand, drankjes, hapjes en gezelligheid.

In juni gaan we dus hond, kat, slang en de rest wat leeft eten in China. Themebuilders staat daar op de beurs en wij mogen mee. Wat we precies moeten doen is nog niet 100% zeker maar dat het interessant en leuk word is een feit. Sven en Mignonne zullen hier ook zijn wat het dus nog gezelliger maakt aangezien we dan lekker bij kunnen kletsen en borrelen. We zullen overnachten in het “Courtyard By Marriott Shanghai Pudong” (even googlen dus :D). Shanghai lijkt ons allebei een indrukwekkende stad, hier even wat Wikipedia wijsheid zodat jullie dat ook vinden: “Shanghai of Sjanghai is de grootste stad van China. De gemeente is sinds 2005 een van de vijf steden in China die de status van nationale centrale stad hebben. Tevens is Shanghai qua inwoneraantal de grootste gemeente ter wereld en is het een van de drie grootste metropolen ter wereld. Shanghai ontstond als een dorpje dat leefde van de visserij en de textielindustrie, maar door het Verdrag van Nanking dat in 1842 met het Verenigd Koninkrijk werd gesloten, groeide Shanghai uit tot een havenstad met wereldwijde verbindingen. Sinds de jaren 90, na de economische hervormingen van Deng Xiaoping, is de stad bezig zich te her ontwikkelen, zo is het zakendistrict Pudong (waar wij dus verblijven) uit de grond gestampt. De stad heeft sinds 2004 de grootste haven ter wereld en heeft daarmee de positie van de haven van Singapore overgenomen.

Het besef dat we in de Filipijnen zijn is soms even weg. Dan kijk je weer even rond en zie je toch echt veel armoede en een “tering” bende als ik het zo mag omschrijven. Ja dan is het besef weer terug. Als we met een tricycle door de straten van Angeles rijden, dan besef je weer dat wij eigenlijk een lotje uit de loterij hebben. Ook is het bizar om te zien dat mensen hier zich letterlijk kapot werken in de hitte voor 6 euro per dag of de hoertjes in de bar (als ze geen “klant” hebben) 3 euro per avond. Terwijl in Nederland een hoop klagende, luie, dikke, bank-hangende luiaards met hun handje open ongeveer 10x zoveel krijgen door thuis te zitten. Het mooie verschil is dat deze hard werkende, niets bezittende Filipijn wel een eeuwige lach op het gezicht heeft staan in vergelijking met de zojuist omschreven Nederlander.

Op de vraag of ik de Filipijnen kan aanraden? Dat hangt af van wat er verwacht en gezocht wordt. De Filipijnen kent genoeg mooie, leuke plekken maar de infrastructuur/binnenlandse vluchten zijn klote geregeld en het land is (nog) niet op toerisme ingesteld. Dus als je genoeg tijd hebt en ook wilt nemen voor de Filipijnen JA! heb je 2 weken vakantie en wil je naar Azië dan kan je de Filipijnen beter een andere x doen.

Ik wil jullie weer bedanken voor jullie aandacht deze maand en tot de volgende.

Merel & Geoffrey out.